والفجر

اولین رسانه فرهنگی، سیاسی محله اندآن

والفجر

اولین رسانه فرهنگی، سیاسی محله اندآن

والفجر

مپـندار که تنها کربـلائیان را بدان بـلا آزموده اند ولاغیر
وسعت صحرای کربلا به اندازه همه تاریخ است،
ای دل تو چه می کنی ؟ می مانی یا می روی ؟
داد از آن اختـیار که تـرا از حسین (ع) جـدا کند.

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل
پیام های کوتاه
  • ۱ ارديبهشت ۹۲ , ۱۳:۳۷
    سلام
آخرین نظرات
پیوندها

code by: moisrex.r98.ir
وبلاگکد اوقات شرعیاوقات شرعی خمینی شهر

مسجد جامع

پنجشنبه, ۹ خرداد ۱۳۹۲، ۰۸:۵۴ ق.ظ

با توجه به تمایل شدید مساجد محل جهت یدک داشتن لفظ "جامع" به دنبال اسم خود و همچنین عدم امکان حضور همزمان چند مسجد جامع!!! در محل،لذا بر آن شدیم که برخی از شرایط و قوانین داشتن یک مسجد جامع را بنا بر اصل قانون نظام جامع قوانین مسجد، فصل مجمع مساجد جامع، تبصره شونزده از ماده نوزده،مندرج در صفحه پونزده، مصوب دومین میزگرد تخصصی بیست و یکمین اجلاس سراسری نماز را با هم مرور کرده و شما عزیزان با بررسی خود از این شرایط، مسجد جامع محل را به سایرن معرفی نمایید.

برخی شرایط داشتن مسجد جامع:

1.       حداکثر تعداد جوانان از 10 عدد بیشتر نباشد(اگر تعداد بیشتر شد باید با دو تا دعوا و سرکوب کردن نظرات اونها را از مسجد بیرون کرد(

2.        داشتن روحانی های مسن و یا جوانی که فارغ از هر دو دنیا و مسائل روز بوده، الخصوص اهل سیاست نباشد(چنانچه روحانی مسجد اهل نظر و طرح و ایده باشد آن مسجد از جامعیت خارج می گردد(

3.       عدم هرگونه ارتباط روحانی و نماز گزاران در خارج از وقت مسجد(خدا و پیغمبر فقط واسه داخله مسجد هستند(

تذکر: چنانچه توسط گشت کنترل نامحسوس امور مساجد ما مشاهده گردد که روحانی مسجد، خدای نکرده جوانان را به اسم کوچک خود صدا کرده و یا حتی از اسامی و مشغولیت آنها هر نوع آگاهی داشته، لذا مسجد مذکور از جامعیت خود خارج می گردد.

  1. پیش نماز می بایست با بیشترین تأخیر ممکن به مسجد آماده و بلافصله نیز از مسجد خارج گردیده که مبادا مردم با آنها صحبت و دردل نموده(در اوقات غیر از نماز نیز تمامی اعمال مستحبی را بایستی به انجام رسانده که نمازگزار به خود اجازه گفتگو با روحانی مسجد را ندهد)
  2. روحانی مسجد در سلام کردن نه تنها پیش دستی نکرده بلکه جواب سلام نیز باید بعد از سه بار شنیدن سلام باشد

6.       عدم داشتن هرنوع امکانات و تجهیزات به روز( امکانات مسجد هرچه به امکانات غار حرا در زمان پیامبر نزیدکتر باشد، مسجد اولویت بر جامع بودن را دارد(

7.       جهت جامع بودن مسجد لازم است که نماز صبح با حداکثر5نفر،نماز ظهر با متوسط 15نفر و نماز شب با حداقل 50نفر برگزار گردد.(در دین ما تأکید زیادی بر نماز مغرب و عشاء گردیده است)

8.        اگر روحانی مسجد جامع از روی عمد یا سهوا، در حین راه رفتن سر خود را بالا کند و به مردم نگاه کند و یا احیاناً خدای نکرده، نغوذ بالله لبخند بر لبانشان جاری شود آن مسجد از جامعیت خود خارج میگردد.

9.       روحانی مسجد جامع در منبر ها و خطبه های خود نباید طوری صحبت کند که میل و رغبتی در جوانان جهت استفاده از منبر  ایشان فراهم شود(چنانچه در حین منبر یک روحانی عده ای از جوانان مسجد و محل مشاهده گردید، سایر اعضاء هئیت امنا مسجد می توانند با نگاه نافذ خود حساب طرف را در کف دستش گذاشته و شرایط را جهت خروج سریعتر آن فرد آماده کرده و چنانچه این نگاه کارساز نبود و از اون بچه سیریش ها بود می توان از کلمه " منبر که جای بچه بازی نیست" استفاده کرد)

10.   برگزاری هر نوع فعالیت فوق العاده ای به غیر از دعا و زیارت(مثله جلسه جهت حله معضلات محل،فعالیت های فوق برنامه،رتق و فتق امور مسلمین، بزرگداشت ها و ...)اکیدا ممنوع می باشد.

11.    خواندن دعا و زیارت جزء واجبات است و یک مسجد جامع باید طوری برنامه ریزی نموده که هر فرد نماز گزار در ماه 3 دور کامل مفاتیح الجنان را با صدای بلند بخواند.

12.    ترکیب هیت امنا مسجد جامع باید از قرار زیر باشد:
تعداد اعضاء هیئت امنا 13نفراست که عبارتند از:
* وجود حداقل یک روحانی بی اطلاع یا کم اطلاع از مسائل روز و به شدت دنیا گریز
* حداقل 8 عضو از اعضاء هیت امنا مسجد باید بالای 88 سال باشند جوری که دیگر نای برگزاری هیچ جلسه ای را نداشته و با هرنوع نظر و ایده در همان نطفه اعلام مخالفت نموده.
* دیگر اعضاء هیئت امناء نیز باید حتما از جوانان بالای 55 سال سن بوده
* حداکثر متوسط سواد هیئت امناء مسجد جامع شهر از طریق فرمول زیر محاسبه می گردد:

(یک تک ماده + سه تا تجدیدی - یک پایه بشتر + حداقل مدرک تحصیلی یک نمازگزار)

چنانچه در هیئت امنا مسجد،جوانان تحصیلکرده و دارای تحصیلات عالیه مشاهده گردد این مسجد از جامعیت خود خارج می گردد.
* تصمیمات هیئت امنا فقط در موارد دستشویی ها،ساختمان مسجد، چگونگی دوبرابر کردن مسجد، کاشی کردن تمام فضای مسجد(حتی داخل دستشویی ها)،داشتن گنبد و مناره(از الزامات مسجد جامع) و چگونگی شام دادن و پذیرایی از دستجات عزاداری می باشد.

     10- در هنگام ساخت مسجد می بایست به این نکته توجه کرد که تا آنجا که امکان دارد، بودجه خود را در بیشتر کردن مساحت مسجد به کار بسته که وقت سایر مسلمین را تا ظهور منجی بشریت بر ساخت و ساز ساختمان مسجد مشغول کرده که خود این امر باعث دور ساختن آنها از رسیدگی به سایر امور و ابطلات دنیوی می گردد.

     11- در معماری مسجد جامع با دقت تمام این نکته رعایت شود که چطور می شود دسته عزادری از یک طرف آمده و از طرف دیگر خارج شود (5 نمره)

نکاتی که در بارم بندی مسجد جهت جامع بودن به عنوان (+مثبت) درنظر گرفته می شود:

  •  فرش و زیلو های مسجد باید خود گویای قدمت مسجد بوده و خاک چند صد ساله را بر خود داشته
  • حداقل قطر مهر روحانی مسجد جامع 10س م است
  •  سجاده روحانی مسجد جامع حداقل سه دست کامل روی هم می باشد.
  • نداشتن جاکفشی مناسب و یا کیسه جهت داخل بردن کفش
  • عدم وجود کتاب( غیر از قرآن، مفاتیح الجنان، و ادعیه)،کتابخانه، سالن مطالعه، مجموعه فرهنگی
  • عدم گفتن احکام به روز و مورد نیاز جامعه امروزی
  • عدم شرکت در نماز جمعه ( مساجد جامع خودشان حکم یک نماز جمعه را دارند)

حال با توجه به این حداقل موارد ذکر شده، مسجد جامع محل خود را به ما معرفی نمایید.

به شرط حیات در ادامه هم قراره به دلیل تمایل و درخواست روحانیون محل نسبت به تغییر القاب و عناوین خود، برخی از شرایط و قوانین تبدیل شدن یک به یک آیت الله و مرجعیت را برای شما عزیزیان بازگو نماییم.انشأالله 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۳/۰۹
والفجری ها

نظرات  (۶)

سلام
حقیقت تلخی بود که نشاندهنده وضعیت بسیاری از مساجد در سطح کشور است. بعضی دوستان در مقابل این مطلب جبهه گرفته اند که البته تا حدودی حق دارند، اما دوستان عزیز کمی عمیقتر به مسائل نگاه کنید. مساجد ما روزی مکانی برای تربیت شهدایی مانند باکری، زین الدین، باقری، برونسی، و.... بودند، مکانی برای تصمیمات مهم و سازنده حتی در سطوح بالای اجتماعی بودند، مساجد زمانی جایی برای حل مشکلات مردم محل بودند، جایی برای گلریزان، جایی برای انسان سازی، جایی برای عبادت حقیقی. زمانی یکی از دقدقه های مهم امام جماعت مسجد حل مشکلات اهالی بود. زمانی دقدقه امام جماعت ارتباط با جوانان و جذب و شرکت آنها در فعالیت های فرهنگی و مذهبی بود.
پاسخ این سوال را به خودتون بدید: وضعیت مساجد الان چطوره؟  
ای چرت ووپرت هارا ازکجادراوردی ونوشتی با این مسجد درحمومتون
ناشناس جان انگار تابه حال مساجد محل را نرفتی تشکر می کنم ازدوستان که حرف دلامارازده اید خداقوت

این مهر روحانی و سجاده را باحال اومدی
فقط تو مسجد باید جای روحانی تمیز باشه و لباسهای سایر نمازگزاران مهم نیست که کثیف و خراب میشه
کجا نوشته که مهر حاج آقا باید اینقدر بزرگ باشه حتی از کیک کماج هم بزرگتره
خوبه که توی احکام گفته که روحانی باید پایین تر از سایرین باشه و الا اگه قرار بود بالاتر بایستد این توهم واسش ایجاد میشه که ایشون نمایندگی انحصاری خدا هستند و ....
این متن، به صورت خیلی قبیحانه ای به مساجد محل توهین کرده است.
کدام یک از مساجد ما ساخت و ساز  دارند؟ (البته که وقتی مسجد گ آن تزیینات زیبا را انجام داده باید مسجد ماهم کم نیاورد. این را که دیگر منکر نیستید؟)
کدام یک از روحانیون ما جلوی جوانان را میگیرند؟ همه کسانی که در مساجد هستند به همراه خود فرزندان بالقوه ای دارند (که البته باید زمینه بالفعل شدن آنها فراهم شود.) بنابراین عزیزان من مساجد ما مملو از جوانان است.
خدا میداند چقدر مساجد ما عطرآگین اند. خدا میداند بوی خوش و لباسهای تمیز نمازگزاران چه حال و هوای دلچسبی ایجاد میکند.
کدام هیئت امناها اینقدر پیرند؟ بابجون بنده فقط 70 سال دارد. بنابر دعای "الهی 120 سال عمر کنی" بابجون بنده 50 سال جوانتر از حد نصاب است.
خدایی با این شرایط که اعلاک کرده اید مسجد چی موفقترین مسجده و باید به عنوان مسجد جامع محل انتخاب بشه
از طرف هیئت امناء، امام جماعت،خیریه،کانون فرهنگی،نمازگزاران، کسبه محل،از اطراف و اکناف و ...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی