والفجر

اولین رسانه فرهنگی، سیاسی محله اندآن

والفجر

اولین رسانه فرهنگی، سیاسی محله اندآن

والفجر

مپـندار که تنها کربـلائیان را بدان بـلا آزموده اند ولاغیر
وسعت صحرای کربلا به اندازه همه تاریخ است،
ای دل تو چه می کنی ؟ می مانی یا می روی ؟
داد از آن اختـیار که تـرا از حسین (ع) جـدا کند.

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل
پیام های کوتاه
  • ۱ ارديبهشت ۹۲ , ۱۳:۳۷
    سلام
آخرین نظرات
پیوندها

code by: moisrex.r98.ir
وبلاگکد اوقات شرعیاوقات شرعی خمینی شهر

رسم آخرت سوز

سه شنبه, ۱۵ مرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۰۸ ب.ظ

هو الحبیب

شب بیست و هفتم ماه رمضان: زولبیا، بامیه،پشمک، طلاsmiley

عید فطر:  شیرینی، کیک، نان کماج، تخم مرغ و آجیل، طلاfrown

 

لیستی که در بالا اشاره شده، لیستی از رسومات است که اولی مخصوص آقا دامادها و دومی مخصوص عروس خانمهاست.البته بسته به وضعیت مالی هر کدام.

من یکی که خیلی وقتها از بیان برخی از رسومات محله و شهرمان در میان دوستان غیر همشهری خجالت میکشم. بیشتر شبیه معامله می مانند تا ابراز محبت. ابراز محبت و عاطفه گاهی از طریق دادن هدیه به طرف مقابل صورت می گیرد؛مردان هدیه ای را تقدیم همسرشان می کنند تا علاقه خود را بروز دهند.متقابلا زن هم هدیه ای برای نشان دان علاقه اش به مرد پیش کش می کند.  نفس این کار، خوب و پسندیده است اما نوع هدیه هایی که در سالهای اخیر داده می شود، قابل تأمل است و همچنین زمانهایی که برای این رسومات در نظر گرفته می شود  در شب هفتم امام اول شیعیان که صدای عدالت و مظلومیت است، پایه یک رسم و بدعتی نابخشودنی توسط نیاکان ما گذاشته میشود که متاسفانه توسط انسانهای متمدن قرن بیستمی به اصطلاح مسلمان پیرو ولایت و شیفته اهل بیت ادامه  می یابد و گاهی عرصه ای میشود برای نمایش دارایی و به رخ کشیدنها و دهن بینی ها و گاهی بهانه ای برای اختلافات قبل یا بعد از ازدواج. از طرفی در اذهان مردم چنین القا شده که هدیه فقط باید یک چیز مادی باشد و بین ارزش پولی آن هدیه و شدت محبت و علاقه هم رابطه مستقیمی وجود دارد؛ همانند همان افکاری که در برگزاری رسم و رسومات ازدواج در ذهن عموم جامعه رسوخ داده شده است!براستی وسیله خوشحال کردن و نشان دادن میزان علاقه به همسر، طلا و جواهر و اشیاء مادی دیگر است، یا اینکه با اعطای هدیه ای که باعث پیشرفت اخلاقی و معرفتی او شود،  نیز می توان عشق حقیقی  خود را نشان داد؟

وای بر جامعه ای که حتی در میان تحصیلکرده هایش هم چنین فکری رسوخ کرده باشد از منظر دیگر نیز  معمولا وقتی از آنهایی که با این نوع تفکر زندگی می کنند سوال میکنیم وبحث تجملات و تشریفاتی که در پی این رسومات غلط ایجاد میشود،و آن ها را به چالش می کشیم ، استدلالی که دارند این است « با زحمات خودمان پول حلالی بدست آورده ایم، چه اشکال دارد برای این کارها خرج کنیم. »  در یک کلام: دارندگی و برازندگی. .دارندگی و برازندگی شعار طاغوتی است.

اسلام برای مبارزه با این تفکر آمده است.اگر از زندگی ساده ائمه مخصوصا حضرت زهرا گفته می شود برای این نیست که از آنها تعریف و تمجید کنیم یا بخاطر این نحو زندگی، بر آنها بگرییم. اینها الگوهای ما هستند و الگو یعنی راه، یعنی جهت و البته فرقی نیست بین دکتر و مهندس و کارگر از حیث الگو.حضرت رسول اگر جهیزیه ناچیزی به دخترشان می دهند نه به این خاطر بود که نداشتند. ایشان می خواستندراه را به ما نشان دهند تا با وارد شدن به آن دچار مشکلاتی که هم اکنون جامعه ما را فراگرفته است، نشویم.دین همه دین است، اما چقدر زیرکانه میبینیم بخش هایی از آن در بین برخی دینداران دارد حذف می شود.زندگی اشرافی با روح اسلام مغایرت دارد اما در همین جامعه اسلامی خودمان  و به دست برخی به ظاهر متدین چندین سال است که به شدت  تبلیغ و ترویج می شود. ومشکلات زیادی را یرای ازدواج آسان و جوانان ما ایجاد می کند..

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۵/۱۵
والفجری ها

نظرات  (۱۰)

سلام؛
رسم و رسومات بعضیهاش خوبه و بعضیهاش نه، چه خوب بود که هرکس در پایبندی به این رسومات به جیب خود نگاه میکرد و چشم و هم‌چشمی وجود نداشت. کسی که پول زیادی دارد عیبی ندارد که ماهانه ده تا النگو برای خانمش هدیه ببرد ولی اون فقیره نباید به پولداره نگاه کنه وباید در حد خودش هدیه ببره. علی کل حال رسومات موجود خیلی مورد پسند جوانان نیستند و چه بسا شاید علت دیر ازدواج کردن بعضیها همین رسم و رسومات دست و پاگیر باشد. پَنَهتُ بالله.
۱۷ مرداد ۹۲ ، ۰۷:۳۰ انتلکتوئل زدگی
چیزی که با ارزش باشه را آدم حفظ میکنه و الا یه تکه حلبی که ارزش نگهداری نداره.
این قسمت از صحبت شما نشان از انتلکتوئلی شما دارد
واقعا به این تفکر شما باید غبطه خورد!

با عرض سلام خدمت دوستان عزیز
1)در جواب دوستمون با عنوان جواب صبا :
 اول اینکه من گفتم به قیمت حالا 25000 تومن
اما در بعد
 من واقعا با تمام وجود به شما و این افکار و عقاید احترام می گذارم و افتخار می کنم که با شما در حد همین وبلاگ هم گفتگو کرده باشم و امید آن را دارم این افکار روزی همگانی شود
اما در مورد مطلب دوست عزیزمان انتلکتوئل
ما نگفتیم کسی هدیه ندهد
یا سقفی برای هدیه تعیین نکردیم
و ارزش هدیه به اینکه پول آن کم باشه یا زیاد ندانستیم
و در جواب سوالتان بله من بعد از 8 سال,انگشتر عقیق در دستم است
اما فرق هدیه با رسم های غلط اینه که:
در هدیه هیچ کس نمیگه کم بود یا زیاد
کسی مجبور نیست طبق یک مقرراتی عمل کنه
مجبور نیست دغدغه حرفهای بعدی را داشته باشه 
مجبور نیست تو بوغ و کرنا کنه یا همه درباره اش  بگند که فلانی چی داد
بحث طلب کاری تو اون نیست
و فقط و فقط بر اساس علاقه و با تمام وجود هدیه می ده اما آیا این رسم های غلط هم همینطوره
و محبت بین زن و شوهر به گفته اغلب روانشناسها با یک کلمه یک کارت هدیه زیبا هم قوی میشه و به این حرفها نیست
هرچند خرید همه طلایی که در مهریه مشخص شده بر عهده مرد است(در صورت توان)
به نظر اینجانب نه تنها این رسومات بد نیست بلکه خیلی هم خوبه. شما هیچ میدونید این طلاهایی که برای همدیگه میبرن یک سرمایه اولیه ای برای شروع زندگی عروس دوماد میشه؟
 پس فکر کردید چه جوری محبت بین زن و شوهر دوام پیدا میکنه؟ با همین هدایای گران قیمت و ارزشمند دیگه.
شما از "صبا" و "جواب صبا" بپرسید آیا این انگشترهای کم ارزش را هنوز تو دستشون میکنند یا انداختند دور؟ چیزی که با ارزش باشه را آدم حفظ میکنه و الا یه تکه حلبی که ارزش نگهداری نداره.
این حرفهایی که ارزش اونها به اهدا کننده اون هست را هم بندازید دور. این اراجیف مال فیلمهاست نه واقعیت.
lمطلب شما در چریغ کار شد.
با تشکر
با آداب و رسوم در افتادن کاره حضرت فیله
الخصوص اگی این رسم بی پایه واساس باشه
ولی اگه یه رسمی سندیت قرآنی و روایتی داشته باشه میشه اون را از مد انداخت
اگه شما اون روز انگشتر عقدتون شده ،25000 با اجازه تون من همین اخیراً انگشتر عقدم شد 22000تومان
من به خانواده خانمم هم گفتم که جهیزیه ای مختصر و در حد ضروریات زندگی فراهم بشه بهتره و اصرار هم کردم
حتی چقدر اصرار کردم که لااقل بر طبق گفته رهبری ازاجناس ایرانی خرید کنید باز هم مورد قبول نشد
من به شخصه تا اونجایی که میشد ایستادگی کردم اما ما در برابر رسوم غلط پشیزی به حساب نمی آییم
با سلام
این مطلب شما در سایت معجون بازنشر شد
http://www.majoon.ir/?p=4813
موفق و سربلند باشید
سلام دوست عزیز
چه درد دل جالبی را عنوان کردید
اما اجازه بدید چند سوال بپرسم
1-کدمتون شب عقد گفتید انگشتر گران قیمت و یا فلان چیز را نمی خوام تا خرج کمتر بشه
2-کدمتون در آوردن جهاز گفتید این چیزها را نمی خواد بدید
3-کدمتون .......
خدایش من شب عقد یک انگشتر عقیق گرفتم که به پول حالا کلا 25000تومنه و هیچی دیگه نخواستم
مراسم عقدمون را رفتیم پیش یکی از علما و به سادگی برگزار کردیم
و بعضی از رسم های اشتباه دیگه را اصلا انجام ندادیم
اینا گفتم نه برای اینکه از خودم تعریف کنم که شما منا نمیشناسید
گفتم که بدونید خیلی از ماها هرکجا مراسم به ضررمون باشه میگیم چقدر بد
اما هر کجا به نفع ما باشه انتقاد که نمیکنیم هیچ اگه کم باشه ایراد هم میگیریم
وبنظر من 
هم آقایون مقصرند و هم خانم ها 
اما هر کی باید اشتباه خودشا اصلاح کنه
عید همه الخصوص دوران عقدی ها پیشاپیش مبارک باشه
دست رو دلم نذار که هنوز دارم اقساط همین مراسمات را پرداخت میکنم
حیف این همه پول که توی دوران عقد صرف انجام رسم و رسومات مزخرف کردم اونهم باشرایط مالی من که شپیش توی جیبم معلق میزنه
همه اش چشم و هم همچشی بود
البته خانم ها توی این مسایل تقصیر بیشتری دارند تا آقایان

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی