پیرامون محفل قرآن حضرت محسن(ع) و اتفاقات چند روز گذشته
محفل قرآن حضرت محسن بن علی(ع) همانند سال های گذشته در روزهای ابتدایی ماه ربیع الاول اقدام به برگزاری مجلسی ویژه شهادت حضرت محسن بن علی(ع) کرد. متولیان این مراسم که سال پیش از سخنران توانمندی همچون حجت الاسلام ارزانی استفاده کرده بودند امسال روحانی گمنامی به نام "شرفی اراکی" را برای سخنرانی دعوت کردند که متاسفانه وی در شب اول مراسم کلمات غیر قابل باوری را بر روی منبر عزاداری حضرت زهرا(س) بر زبان جاری ساخت.
آقای شرفی اراکی بدون ذکر نام، به صحبت های چند وقت پیش آقای حسن رحیم پور ازغدی درباره حضرت محسن بن علی(ره) اشاره کرده و با حرام خواندن نطفه ایشان حملات خود را متوجه ایشان کرد. شرفی اراکی خطاب به رحیم پور ازغدی گفت: اگر تو آخوند بودی لباس روحانیت می پوشیدی برای مردم روضه می خواندی، تو چه کاره ای که حضرت محسن را منکر می شوی اگر حضرت محسن نبود چرا بزرگان علمای شیعه نگفته اند، چرا شیخ مفید، شیخ طوسی و ... حتی امام منکر وجود ایشان نشده اند.
وی سپس با انتقاد از رسانه ملی که چرا سخنرانی های رحیم پور را پوشش می دهد او را مورد لعن قرار داد که با "بیشمار" گفتن تعدادی از حضار مواجه شد. در نهایت نیز این انتقادات خود را ربطی به رهبری و انقلاب ندانست و از کسانی که این صحبت های او را به رهبری نسبت می دهند گلایه کرد.
درباره این اتفاقات نکاتی به نظر می رسد که در ادامه ذکر می شود:
1- بنیان اظهارات آقای شرفی اراکی بر باد است چون اصلاً حسن رحیم پور ازغدی وجود فرزندی به نام محسن از حضرت زهرا(س) را منکر نشده اند بلکه ایشان در یک سخنرانی یک ساعته نگاهی خاص به تشیع را مورد انتقاد قرار می دهند که همه ی مذهب را در عزاداری خلاصه کرده اند. ایشان با ذکر این نکته که عده ای با توسل به بعضی از احادیث، همه واجبات را کنار گذاشته و فقط عزاداری آن هم به شکل های خاص و افراطی را تبلیغ می کنند شیعه ی واقعی را بر اساس روایات معتبری که از اهل بیت به ما رسیده است کسی می دانند که دروغ نمی گوید رفتارش با خانواده و اطرافیانش بر اساس اسلام است کسب و کار و درآمدش حلال است ربا و نزول نمی خورد در عالم سیاست کلاه کسی را بر نمی دارد و ... رحیم پور می گوید: "روایات اهل بیت در توصیف شیعیان دو گونه است؛ یک دسته روایاتی که میگویند شیعیان چه کسانی هستند و دسته دیگر روایاتی که میگویند چه کسانی شیعه نیستند. کسانی که به حسین بن علی(ع) نامه نوشتند و او را دعوت کردند ادعای شیعه بودن داشتند". وی در ادامه در واکاوی رفتار این جریان می گوید اینها به دنبال برگزاری دهه چهارم فاطمیه و ابداع دهه محسنیه هستند. بعد از آنکه عده ای از همین جریان، 30 ثانیه از این سخنرانی را تقطیع کرده و در اینترنت جنجال انکار حضرت محسن توسط رحیم پور را به راه انداختند ایشان در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران نظرات خود را درباره این موضوع شفاف بیان کردند.
"اولین روضه رسمی برای امام حسین(ع) را یزید خواند و اولین روضه حقیقی را زینب(س) خواند؛ امروز در جامعه شیعه هم دو تیپ عزاداری و مداح داریم؛ ما هم روضه زینبی داریم و هم روضه یزیدی."
وی سپس به نقل از دو تن از مراجع می گوید: آنچه سفارش شده دهه محرم است و اگر بخواهید دهه های دیگری درست بکنید عزاداری سید الشهدا تحت الشعاع قرار میگیرد؛ برخی هم آمدند گفتند “ما دهه چهارم فاطمیه را هم در اسناد پیدا کردیم و بعد دهه محسنیه و انشالله میخواهیم “شهر”(یک ماه) عزاداری محسنیه برگزار کنیم”؛ خب این کارها باعث میشود مردم از عزاداری ها بیزار شوند. برخی گفتند علمایی که میگویند دهه های محسنیه و غیره را برگزار نکنید بی ولایت هستند.
2- نکته ی جالب این است که صحبت ها از طرف آقای شرفی اراکی وقتی ایراد می شود که رحیم پور ازغدی توضیحات مبسوطی درباره شبهه ای که در مورد ایشان نقل شده بود را در چندین سخنرانی مختلف -که از صداسیما هم پخش شده است- پاسخ داده و صریحاً انکار حضرت محسن را رد کرده است. علاوه بر این بر فرض محال اگر کسی وجود فرزندی به نام حضرت محسن را رد کند آیا این انکار موجب می شود به راحتی تهمت حرامزادگی به او بدهیم و مستحق لعنت ما شود؟
3- اگر منبر شرفی اراکی را به دو قسمت تقسیم کنیم او در قسمت اول سخنرانی خود خطاب به جوانان و نوجوانان هیئتی و عزادار اهل بیت، سستی و تنبلی بعضی از جوانان این قشر را مورد انتقاد قرار داده از آنان خواست توجهی به رشد علمی و فکری خود کنند و از گذراندن تمام وقت خود در هیئت های مختلف و همچنین در شبکه های اجتماعی اجتناب کنند. علاوه بر آن با بیان نقشه های شوم امریکا در مقابله با فرهنگ ایمانی مردم ایران خواستار مقابله با این دشمنی ها شد. آنچه حیرت انگیز است آن است که این صحبتهای ابتدایی آقای شرفی اراکی دقیقاً از همان منطقی بیان می شود که آقای رحیم پور بیان می کنند و دغدغه های آقای شرفی اراکی همان دغدغه های آقای رحیم پور است که در مقابله با جریانی قرار گرفته است که تشیع را فقط عزاداری و لعن ودشنام خلفا معرفی می کنند. کما اینکه چند سال گذشته یکی از مبلغین این جریان در یکی از هیئات محل قضا شدن نماز صبح به خاطر خستگی ناشی از عزاداری برای امام حسین(ع) را بلا اشکال دانسته بود. البته همانجا تعدادی از اعضای همان هیئت به این سخن ایراد گرفته بودند.
4- قبل از سخنرانی آقای شرفی اراکی، یکی از موسسین محفل قرآن حضرت محسن سخنرانی کردند و با اثبات وجود حضرت محسن تهمت وارد شده به آقای رحیم پور را بی اساس خواندند و همین توضیحاتی که ذکر شد را برای حاضران نقل کردند که نشانگر مخالفت دست اندرکاران محفل قرآن حضرت محسن با حرف های آقای شرفی اراکی است.
5- متأسفانه خطر نفوذ این جریان در محافل و هیئات مذهبی شهری که لقب حسینیه ی ایران را به دوش می کشد روز به روز بیشتر احساس می شود. این جریان که حیات خود را در گرو نفوذ در بین جوانان عاشق اهل بیت تشخیص داده است با ایجاد جذابیت هایی در مراسمات عزاداری و با سرمایه گزاری بر مداح های خوش صدا و طلاب جوان زمینه رشد خود را در شهرهایی چون شهر ما قرار داده است که اکثر اوقات با بی توجهی و یا تسامح مسئولین محافل و هیئات مذهبی زمینه برای حضور این افراد فراهم می شود. به نظر می رسد اگر اهداف تشکل های مذهبی مشخص و مُصرح نشده باشد اهداف غیر اصیلی چون شلوغی هیئت و یا پر شور برگزار شدن سینه زنی منجر به استفاده از پیاده نظام این جریان خطرناک شود.
6- برگزاری مجالس عزاداری و هیئات هفتگی هیچ منافاتی با صحبت های مراجع درباره ی عدم دهه سازی ندارد و اصل برگزاری این سه شب عزاداری برای حضرت محسن نه تنها نکوهیده نیست بلکه اقدامی پسندیده و ان شاء الله مأجور درگاه الهی است.
7- خادمان با اخلاص محفل قرآن حضرت محسن بن علی(ع) از برادران بسیجی محله اندآن می باشند و هیچ نسبتی با جریان تشیع انگلیسی ندارند و این اتفاق صرفاً یک اتفاق بوده است البته انتظار می رود همه مسئولین تشکل های مذهبی محل در دعوت از سخنرانان و مداحان دقت بیشتری صورت دهند.